Uppdatering VeganVeckorna

September 20, 2018

Dag 20 av 28 är här och jag tänkte att det skulle sitta fint med en liten avstämning! 

Snart har tre veckor passerat som vegan.. 

Första veckan/10 dagarna var tuffa. Fantiserade om smör, saftiga hamburgare & ostar i olika former! 

Dock hade jag min mens och troligtvis järnbrist + gick på antibiotika och var slut i kroppen. 

Pepp & matlagning + min envishet hjälpte till att styra om skutan. 

Träningen går bra och återhämtningen är snabb. Jag känner mig "klar" i huvudet! Upplever att hyn har blivit mycket bättre genom att utesluta alla mejeriprodukter. 

Var orolig över att mina vänner skulle bojkotta mig under den här tiden,  men jag har fortfarande blivit hembjuden på middagar hos vänner, som ansträngt sig & lagat vegansk mat! Bara det värmer i hjärtat <3 Jag har även bjudit på middagar där nära & kära nästan blivit överraskade över hur gott det kan vara med plantbaserat. 

 

Jag testar, inspireras, idétorkar, hämtar ny kraft, kockar och ser maten just nu mer som ett bränsle för att ha skön, sprudlande energi i tillvaron. Vill se till att få i mig bra näring och en välbalanserad kost för en hälsosam livstil. 

 

Min supersnabba soppa 

 

Det finns många bra veganska alternativ på restauranger & lunchställen (jag kommer att återkomma med restaurangtips framöver i bloggen), men skulle ändå vilja se att det utökades! En morgon när jag skulle äta frukost efter en tidig morgon med jobb, fick jag springa på tre olika ställen för att hitta ett alternativ till frukost, då jag inte kände för en kall smoothie utan en frukostfralla. Tyvärr blev jag inte direkt imponerad av den torra frallan med några bitar trött avokado. Hur svårt kan det va?! 

 

Tillbaka till andra kroppsliga symtom.. Och JAAA! Magen blir påverkad! Det är inte så konstigt då jag ändrat till vegansk kost, ökar intag av fibrer, äter mer bönor & linser etc. Upplevt uppblåst mage, gaser & förstoppning. Men det finns knep att ta till! 

- Inser att jag måste dricka mer vatten och då främst mellan måltiderna. 

- Tugga, tugga, tugga. 

- Blötlägg, blötlägg & återigen blötlägg

- Gå loss i kryddskåpet! Örter & kryddor hjälper matsmältningen & har vissa medicinska effekter och minskar helt enkelt gaser & uppblåst mage. Här kommer några exempel: Fänkål, ingefära, anis, basilika, kanel, koriander, mynta, kamomill. 

- Sov & varva ner.

- Välj ekologiskt.

 

Jag fortsätter lite drygt en vecka till som helvegan och återkommer med ny uppdatering när #veganveckorna är över...

Idag blev det en lyxig lunch på Ling Long och ikväll festar jag till det med rester från gårdagens smarriga linsgryta med bl a: röda linser, kokosmjölk, tomatpuré, ingefära, lök, vitlök, citron, morötter & broccoli. 

 

Avslutar detta inlägg med några väl valda: 

 

"Det finns ingenting som smakar så gott som livets energi"

- Lars Frölander  

 

 

Trevlig Torsdag

/Becca

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Senaste inlägg

March 11, 2020

February 11, 2019

January 22, 2019

November 20, 2018

October 31, 2018

October 27, 2018

September 20, 2018

September 6, 2018

Please reload

Arkiv
Please reload

Sök efter taggar