BOOTY WORKOUT

Ny vecka och snart ny månad. Jag kan inte förstå var tiden har tagit vägen?! Februari går mot sitt slut & vi börjar närma oss våren. Som jag längtar efter värme mot min hud, lunch på en fullpackad uteservering, utomhusträning iklädd korta shorts och en snygg solbränna!

Det kan vara svårt att motivera sig en grå måndag som denna, jag vet!

Därför bjuder jag idag på träningsinspiration ;)

Rumpan, sätet, baken, skinkorna, gluteus (kärt barn har många namn) är största muskelgruppen på vår kropp och viktig att stärka upp för att undvika skador och för att skapa en bra funktion i kroppen både när du tränar och i ditt vardagliga liv. Jag pratar rumpa mest hela dagarna & påminner, tjatar & uppmuntrar mina PT-klienter & klassdeltagare att aktivera, spänna & känna rumpan.

För 2,5 år sedan fick jag min son, Louie, och efter graviditeten stack min rumpa på långsemester!

Jag hade m a o väldiga svårigheter att få kontakt med sätesmusklerna. Ibland kunde jag koka i frustration, att inte kunna spänna skinkorna i ett höftlyft eller knäböj. Då började mitt rumpintresse på riktigt. Innan var det en självklarhet, men även idag måste jag aktivt koncentrera mig när jag gör dessa övningar!

Har satt ihop några av mina favoriter som kombinerar ben, B O O T Y och lite flås.

En fördel är att du kan utföra träningen princip var som helst!

Börja med att värma upp & få igång cirkulationen. Gör kanske någon av nedanstående övningar utan vikt för att hitta aktiviteten i sätet. Börjar du känna i knän eller endast blir trött i framsida lår? Stanna upp! Fokusera, koncentrera eller förenkla övningen. Vill du exempelvis inte göra upphopp? Jobba Knäböj istället. Lycka till <3

The Booty Workout

1. Bulgariska Utfall (Mer utmaning? Addera vikt alt. hantlar) 10 reps/ben

2. Skridskohopp 10 reps/ben

3. Step Up på hög bänk (Mer utmaning? Addera hantlar) 10 reps/ben

4. Upphopp / Squat Jumps 10 reps

5. Enbenshöftlyft 10 reps/ben

6. Utfallshopp 10 reps/ben

7. Kissande hunden med gummiband runt knäna 2 x 10 reps/ben

  • 4-5 varv

  • Minimera vilan mellan övningarna

  • 60-90 sekunders vila mellan varje varv

Låttips

Britney Spears - "Work Bitch"

Tujamo - "Booty Bounce"

MC Hammer - "U Can't Touch This"

Sisqo - "Thong Song"

House of Pain "Jump Around"

Baauer - "Harlem Shake"

Splack Pack - "Shake That Ass Bitch"

T.I. & Keri Hilson - "Got Your Back"

DEV - "Bass Down Low"

Wiz Khalifa - "Work Hard, Play Hard"

Senaste inlägg
Arkiv
Sök efter taggar
Följ mig
  • Grey Facebook Icon
  • Grey Instagram Icon